ادامه‌ی روند افزایش چاقی تا سال 2025

14 اکتبر 2016- یک تخمین جدید جهانی نشان می‌دهد که افزایش بیماریهای مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع 2، سندرم متابولیک،کبد چرب وعدم تحمل گلوکز، همچنان تا سال 2025 ادامه می یابد و در صورت عدم دخالت دولت‌ها برای حل این معضل پیش بینی می شود که به رکورد جدیدی خواهد رسید.

براساس یافته‌های مطالعه‌ی جدیدی که در مجله‌ی Pediatric Obesityدر روز جهانی چاقی منتشر شده است، از میان 268 میلیون کودک 5 تا 17 ساله تا سال 2025 تعداد زیادی دچار اضافه وزن و 91 میلیون نفر دچار چاقی خواهند شد.

روند پیش بینی شده در مورد بیماریهای مرتبط با چاقی در کودکان نیز نگران کننده است: تا 12 میلیون نفر به اختلال تحمل گلوکز و حدود 4 میلیون نفر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند. محققان همچنین بر این باورند که 27 میلیون کودک به فشار خون بالا مبتلا هستند و 38 میلیون نفر از بیماری کبد چرب رنج می برند.

در حال حاضر بخوبی مشخص شده است که کودکان چاق پنج برابر بیش از کودکانی با وزن نرمال در بزرگسالی، به چاقی مبتلا خواهند شد، داشتن مقدار زیادی اضافه وزن شانس ابتلا به سایر بیماریهای متابولیک را افزایش می‌دهد.

در روز جهانی چاقی گزارشی منتشر گردید که نشان می‌داد بر اساس محاسبات جدید در تحقیقات مرکز سرطان بریتانیا، کودکان در طول سالهای شکل گیری بیش از حد لازم وزن می‌گیرند، خیریه ی سرطان بریتانیا اعلام کرد در دهه ی قبل حدود 1.7میلیون کودک در آغاز دوره‌ی متوسطه ی اول تحصیلی خود، دچار اضافه وزن یا چاقی بوده‌اند.

محققان همچنین نشان دادند که اهداف سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای کاهش چاقی در کودکان تا سال 2025 احتمالاً محقق نخواهد شد، که عدم سلامت نسل جوان در آینده را پیش بینی می‌کند.

نتیجه‌ی افزایش چاقی و دیابت نوع 2 در کنار سایرعلل مرگ و میر، کاهش طول عمر این نسل برای اولین بار نسبت به والدین آنها است. فدراسیون چاقی جهانی(WHO)، خواهان اقدام فوری دولت ها در سراسر جهان برای مقابله با این روند شده است.

علل بالقوه‌ی وخیم شدن وضعیت سلامت ما بسیار زیاد است اما یکی از عوامل اصلی که با تمام بیماریهای ذکر شده در این مقاله ارتباط دارد، مصرف بیش از حد شکر است. اقداماتی مانند مالیات بر نوشیدنی‌های شیرین که به تازگی توسط سازمان بهداشت جهانی حمایت شده است می تواند تفاوت بزرگی را در مبارزه با این بیماری همه‌گیر جهانی "diabesity" ایجاد نماید.

افزایش20 درصدی قیمت نوشیدنی‌های قندی و کاهش مصرف این نوشیدنیهای کالری‌زا یکی از راههای جلوگیری از افزایش  وزن و جلوگیری از بیماریهای مزمن نظیر دیابت نوع 2 است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/oct/childhood-obesity-linked-conditions-are-set-to-rise-sharply-by-2025-91918815.html